Волжский вестник науки № 4-6 (8-10)_2017

 

ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ И ПРОБЛЕМЫ ЗЕМСКИХ УЧРЕЖДЕНИЙ В ХОДЕ МОБИЛИЗАЦИИ ВОЙСК В ПЕРИОД
РУССКО-ТУРЕЦКОЙ ВОЙНЫ 1877–1878 ГГ.
(НА МАТЕРИАЛАХ НИЖЕГОРОДСКОЙ ГУБЕРНИИ)
ACTIVITY AND PROBLEMS OF ZEMS INSTITUTIONS IN THE MOBILIZATION OF TROOPS IN THE PERIOD
OF THE RUSSIAN-TURKISH WAR 1877–1878 (ON THE MATERIALS OF NIZHNY NOVGOROD PROVINCE)

Ключевые слова: земство; русско-турецкая война; мобилизация; Нижегородская губерния.
Keywords: zemstvo; Russian-Turkish war; mobilization; Nizhny Novgorod province.

Аннотация. В статье рассмотрены мобилизационные мероприятия, в которых широкий спектр работы выполняли земства. Автор выявил основные проблемы, с которыми столкнулись земства в ходе проведения данных мероприятий.
Abstract. The article considers mobilization measures in which a wide range of work was performed by the zemstvos (elected bodies of local self-government). The author identified the main problems faced by the zemstvos during these events.

Алексеев Сергей Андреевич, магистрант.
Адрес: Томский государственный университет, 634050, Россия, г. Томск, пр. Ленина, 36.
E-mail: magey95@gmail.com

Alexeev Sergey Andreevich, graduate student.
Address: Tomsk State University, Lenina Avenue, 36, Tomsk, Russia, 634050.
E-mail: magey95@gmail.com

 

ОЛОНЕЦКИЕ УЕЗДНЫЕ ДУХОВНЫЕ УЧИЛИЩА В СВЕТЕ РЕФОРМЫ 1814 Г.: ПРОБЛЕМЫ И ДОСТИЖЕНИЯ
OLONETSKY SPIRITUAL SCHOOLS IN THE LIGHT OF REFORM OF 1814: PROBLEMS AND ACHIEVEMENTS

Ключевые слова: духовные училища; духовное образование; подготовка священнослужителей.
Keywords: spiritual schools; spiritual education; training of priests.

Аннотация. В статье на основе документальных и архивных материалов рассматривается деятельность олонецких уездных духовных училищ в составе Новгородской епархии в 1805-1828 гг. (до образования Олонецкой епархии в 1828 г.). Автор анализирует достижения в организации школ, выразившиеся в создании уездных центров подготовки церковнослужителей и получении возможности обучения своих детей в Олонецкой губернии, а не за ее пределами, и проблемы, связанные с недостатком финансирования и отсутствием училищных зданий.
Abstract. In the article, the activity of Olonets uezd spiritual schools in the Novgorod diocese in 1805-1828 based on documentary and archival materials is considered. (before the formation of the Olonets diocese in 1828). The author analyzes the achievements in the organization of schools, expressed in the establishment of county-level centers for  training of clergymen and the possibility of educating their children in Olonets Gubernia, and not outside, and the problems connected with financial difficulties and the lack of school buildings.

Калинина Елена Александровна, кандидат исторических наук, докторант.
Адрес: Институт российской истории РАН, 117292, г. Москва, ул. Дмитрия Ульянова, д. 19.
E-mail: kalinka46@yandex.ru

Kalinina Elena Aleksandrovna, Candidate of Historical Science, doctoral candidate.
Address: Institute of Russian history RAS, 117292, Moscow, Dmitri Ulyanov st., 19.
E-mail: kalinka46@yandex.ru

 

ПРОБЛЕМЫ ПРЕПОДАВАНИЯ МАТЕМАТИКИ И ФИЗИКИ В ГИМНАЗИЯХ РОССИИ В ПЕРВОЙ ПОЛОВИНЕ XIX ВЕКА
PROBLEMS OF TEACHING OF MATHEMATICS AND PHYSICS IN GYMNASIUMS OF RUSSIA IN THE FIRST HALF OF THE XIX CENTURY

Ключевые слова: гимназия; математика; геометрия; физика; учебные пособия; учитель.
Keywords: gymnasium; mathematics; geometry; physics; teaching aids; teacher.

Аннотация. Проблема организации учебной работы в общеобразовательной средней школе Российской империи в первой половине XIX в. была одной из наиболее трудных. В работе на основе законодательных документов, опубликованных и архивных источников раскрываются проблемы организации преподавания математики, геометрии и физики: программы преподавания, методики обучения, учебники и учебные пособия.
Abstract. The problem of organizing educational work in the secondary school of the Russian Empire in the first half of the XIX century was one of the most difficult. The problems of organizing the teaching of mathematics, geometry, physics: the teaching program, the methods of teaching, textbooks and teaching aids are revealed in the work made on the basis of legislative documents, published and archival sources.

Калинина Елена Александровна, кандидат исторических наук, докторант.
Адрес: Институт российской истории РАН, 117292, г. Москва, ул. Дмитрия Ульянова, д. 19.
E-mail: kalinka46@yandex.ru

Kalinina Elena Aleksandrovna, Candidate of Historical Science, doctoral candidate.
Address: Institute of Russian history RAS, 117292, Moscow, Dmitri Ulyanov st., 19.
E-mail: kalinka46@yandex.ru

 

ТЕХНОГЕННЫЕ ПРОБЛЕМЫ ЧЕЛОВЕЧЕСТВА В УСЛОВИЯХ ИНФОРМАИОННОГО ОБЩЕСТВА И ПОДХОДЫ К ИХ РЕШЕНИЮ
TECHNOGENIC PROBLEMS OF HUMANKING IN CONDITIONS OF THE INFORMATION SOCIETY AND APPROACHES TO THEIR SOLUTION

Ключевые слова: мировая экономика; глобализация; техногенное общество; социальная философия; экологический кризис; личность, здоровье.
Keywords: world economy; globalization; technogenic society; social philosophy; ecological crisis; personality; health.

Аннотация. Современное общество можно охарактеризовать как «техногенное» и «информационное». В этом обществе информация является самым важным стратегическим ресурсом. Техногенное общество имеет три серьезные проблемы: возможность быстрого уничтожения человечества из-за неконтролируемого наращивания государствами вооружений, развитие глобального экологического кризиса и трудности сохранения человеческой личности. Грамотное взаимодействие врача с обществом поможет сохранить физическое и психическое здоровье человека.
Abstract. Modern society can be described as "technogenic" and "informational". In this society, information is the most important strategic resource. Technogenic society has three serious problems: the possibility of rapid destruction of humankind due to the uncontrolled buildup in armaments by states, the expansion of a global environmental crisis and the difficulty of preserving the human person. A competent interaction between a doctor and society will help to preserve the physical and mental health of a person.

Кораблева Екатерина Андреевна, студент 5-го курса лечебного факультета.
Адрес: Российский национальный исследовательский медицинский университет имени Н.И. Пирогова, 117997, Россия, г. Москва, ул. Островитянова, д. 1.
E-mail: ekaterinakorablyova@yandex.ru

Korableva Ekaterina Andreevna, 5th year student of the Faculty of Medicine.
Address: Pirogov Russian National Research Medical University, 117997, Russia, Moscow, Ostrovityanova St., 1.
E-mail: ekaterinakorablyova@yandex.ru

 

РЕШЕНИЕ ПРОБЛЕМЫ «ТИМЕЯ» ПЛАТОНА В КООРДИНАТАХ МИРОЗДАНИЯ В «БОЖЕСТВЕННОЙ КОМЕДИИ» ДАНТЕ
THE PROBLEM DECISION PLATOS «TIMEON» OF  IN UNIVERSE COORDINATES IN «THE DIVINE COMEDY» DANTE

Ключевые слова: Небо; Земля; Бог; Христос; Платон; Данте; «Тимей»; «Божественная комедия»; рай; ад; Запад; Восток; субъект; предикат; копула.
Keywords: Sky; Earth; God; Christ; Platon; Dante; «Timeon»; «Divine comedy»; Paradise; Hell; West; East; subject; predicate; copula.

Аннотация. В статье речь идёт о проблеме совмещения космологий Платона и Данте.
Abstract. In article it is a question of a combination problem of Plato and Dante.

Кошмило Олег Константинович, кандидат философских наук, доцент кафедры теологии, философии, истории.
Адрес: Поволжский православный институт имени Святителя Алексия, митрополита Московского, 445024, Россия, г. Тольятти, ул. Юбилейная, 4 а.
E-mail: koschmilo-ok@yandex.ru

Koshmilo Oleg Konstantinovitsch, candidate of philosophy, Associate Professor of Chair “Theology, Philosophie and History”.
Address:  Volga Orthodox Institute of St. Alexis, Metropolitan of Moscow, 445024, Russia, Togliatti, Yubileynaya St., 4 а.
E-mail: koschmilo-ok@yandex.ru

 

КОНЦЕПЦИЯ «СОЦИАЛЬНОЙ ГИГИЕНЫ» В ИДЕОЛОГИИ РОССИЙСКОГО ФЕМИНИЗМА НАЧАЛА ХХ В.
THE CONCEPT OF “SOCIAL HYGIENE” IN THE IDEOLOGY OF THE RUSSIAN FEMINISM AT THE BEGINNING OF THE XXTH CENTURY.

Ключевые слова: феминизм; общественная деятельность женщин; социальная гигиена.
Keywords: feminism; social work of the women; social hygiene.

Аннотация. Статья посвящена одному из важнейших сюжетов феминистского дискурса в России начала ХХ в., связанному с угнетенным общественным положением женщин и способами его улучшения. Анализируется сформулированная феминистками концепция «социальной гигиены», как процесса перевоспитания общества и его развития на основе начал гуманизма, свободы и равенства. Подчеркивается, что ведущая роль в этом процессе социального оздоровления приписывалась женщинам, как носительницам новой системы ценностей.
Abstract. The article applies to the one of the most important subjects in the feminist discourse in Russia at the beginning of the XXth century, which was associated with oppressed social position of the women and the way to improve it.  The feminist concept of “social hygiene” is analyzed as the process of re-education of the society and its evolution, based on the new values such as humanism, freedom and equality. Author underlines the leading role of the women, as the agents of the system of the new values, in the process of the social recovery.

Крадецкая Сусанна Вячеславовна, кандидат исторических наук кандидат исторических наук, доцент кафедры истории медицины и социально-гуманитарных наук.
Адрес: Российский национальный исследовательский медицинский университет имени Н.И. Пирогова, 117997, Россия, г. Москва, ул. Островитянова, д. 1.
E-mail: susanna.mosca@gmail.com

Kradetskaia Susanna Viacheslavovna, candidate of historical sciences, associate Professor of Chair “Нistory of medicine and social Sciences”.
Address: Pirogov Russian National Research Medical University, 117997, Russia, Moscow, Ostrovityanova St., 1.
E-mail: susanna.mosca@gmail.com

 

ЛЮБОМУДРИЕ КАК ВРАЧЕВАНИЕ
PHILOSOPHY AS HEALING

Ключевые слова: любомудрие; мудротерапия; самоисцеление; религиозное очищение души; заповеди; любовь.
Keywords: philosophy; wisdom therapy; self-healing; religious purification of the soul; commandments; love.

Аннотация. Любомудрие служит основой мудротерапии и врачует души. Мудрость не оказывает влияния извне, а пробуждается при условии соблюдения особого духовно-нравственного очищения души. Нравственные пороки губительны для здоровья, а заповедь любви предполагает исцеление.
Abstract. Philosophy is the basis of wisdom; it heals souls. Wisdom does not influence from outside, but it can be discovered internally under condition of a special spiritual and moral purification of the soul. Moral vices are harmful to health; on the other hand, the commandment of love is a way of healing.

Кудрина София Альбертовна, кандидат философских наук, доцент.
Адрес: Ярославский государственный университет имени П.Г. Демидова, Ярославль, ул. Советская, 14.
E-mail: sofia-kudrina@mail.ru

Kudrina Sofia Albertovna, Candidate of Philosophy, Associate Professor.
Address: Yaroslavl State Demodov University, Yaroslavl, Sovietskaya st., 14.
E-mail: sofia-kudrina@mail.ru

Филькин Андрей Николаевич, кандидат философских наук, доцент.
Адрес: Ярославский государственный медицинский университет, Ярославль, ул. Революционная, 5.
E-mail: filkin1964@mail.ru

Filkin Andrey Nikolaevich, Candidate of Philosophy, Associate Professor.
Address: Yaroslavl State Medical University, Yaroslavl, Revolutionnaya, 5.
E-mail: filkin1964@mail.ru

 

КНИГА «ПРИЗЫВ К ЖЕНЩИНАМ» – ДУХОВНОЕ ЗАВЕЩАНИЕ ВЫДАЮЩЕГОСЯ ВРАЧА,
БЛАГОТВОРИТЕЛЯ И ГУМАНИСТА ФЕДОРА ПЕТРОВИЧА ГАЗА
THE BOOK "THE CALL TO WOMEN" IS A SPIRITUAL TESTAMENT OF THE OUTSTANDING
PHYSICIAN, PHILANTHROPIST AND HUMANIST FYODOR PETROVICH HAAZ

Ключевые слова: история медицины; музей; Москва; А.И. Поль; Ф.П. Гааз.
Keywords: history of medicine; Museum; Moscow; A.I. Paul; F.P. Haas.

Аннотация. Статья посвящена философскому осмыслению человеческого предназначения – книге выдающегося врача, гуманиста и благотворителя 19 века Федора Петровича Газа – «Призыв к женщинам».
Abstract. The article is devoted to the philosophical comprehension of human destiny – the book of the famous physician, humanist and philanthropist of the 19th century Fedor Petrovich Haaz – "The Call to Women".

Лобанов Александр Юрьевич, кандидат медицинских наук, заведующий научно-медицинской библиотеки.
Адрес: Московский областной научно-исследовательский клинический институт имени М.Ф. Владимирского, 129110, Россия, г. Москва, ул. Щепкина 61/2.
E-mail: allobanov@rambler.ru

Lobanov Аleksandr Yurievich, candidate of medical Sciences, head of scientific and medical library.
Address: Moscow Regional Clinical Research Institute M.F. Vladimirsky, 129110, Russia, Moscow, Schepkina st., 61/2.
E-mail: allobanov@rambler.ru

Скоблина Наталья Александровна, доктор медицинских наук, профессор, ведущий научный сотрудник.
Адрес: ФГАУ «Научный центр здоровья детей» Министерства здравоохранения Российской Федерации, 105064, Россия, г. Москва, Малый Казенный пер., д. 5 стр. 5.
E-mail: skoblina_dom@mail.ru

Skoblina Natalia Aleksandrovna, doctor of medicine, Professor, leading researcher.
Address: Scientific Center for Children's Health of the Ministry of Health of the Russian Federation, 105064, Russia, Moscow, Maly Kazenniy lane, 5, buld. 5.
E-mail: skoblina_dom@mail.ru

 

ХРИСТИАНСТВО КАК ПРОДОЛЖЕНИЕ АНТИЧНОСТИ: ВЕРЮ, ИБО АБСУРДНО
CHRISTIANITY AS CONTINUATION OF ANCIENT WORLD: I BELIEVE BECAUSE IT IS ABSURD

Ключевые слова: христианство; философия; Фома Аквинский; Священное Писание; Логос.
Keywords: Christianity; philosophy; Thomas Aquinas; Holy Bible; Logos.

Аннотация. В статье рассматривается вопрос о преемственности античной культуры в христианстве и применении им идейно-понятийного лексикона для выражения своих собственных моральных и этических установок. Данное обстоятельство указывает на то, что греческий язык служил в качестве языка межэтнического общения, как лингва франка, для тех, кто знал философию и использовал ее терминологию с целью разрешить христологические споры или экуменические вопросы, которые характеризовали первые два этапа раннехристианской культуры, такие как апологетика и патристика. Именно тогда образовался костяк того мощного теологического и теоретического здания, на основе которого лежат восточная и католическая церкви. Автором доказано, что красная нить теоретических концепций античности отражается еще в философских системах Фомы Аквинского и других докторов и отцов церкви, особенно в тех частях, которые касаются доказательства существования Бога и космологического устройства Вселенной в варианте томизма. Автор хочет сказать, что данный процесс переосмысления философских идей и понятий был колоссален, особенно если учитывать, как было сложно перенести и перевести все это на другой уровень, соответствующий новым реалиям общества. Как писал Л.И. Шестов, христианство находилось между двумя эпохами, между Афинами и Иерусалимом, еще больше подчеркивая тот громадный труд, который отцы и доктора церкви, отшельники и другие духовные лица проводили для преобразования философского лексикона к новым парадигмам новой веры.
Abstract. The article is concerned with the problem of prolongation of Ancient culture in Christianity and use by latter of ideological and conceptual lexicon for expressing its own moral and ethical stances. This fact shows that Greek language was a lingua franca for who knowing it, and   it was used philosophical terminology for solving Christological and ecumenical questions that were a typical feature for such early Christian period as apologetic and patristic ones. Especially at that time, took shape the core of such powerful theological and theoretical construction, on whose base laid both Eastern and Catholic Churches. Author showed that this golden thread of Ancient world theoretical conceptions expressed itself in philosophical system by Thomas Aquinas and by other doctors and fathers of Church, particularly as what concerns God’s existence proof, and cosmological organization of Universe in Thomism’s form. Author is keen to show that such process of rethinking of philosophical ideas was monumental as a matter of fact, if we take into account how was difficult translate and carry over all this to another level, responding to new reality of a new society. This society was situated between two ages, between Athens and Jerusalem, as wrote L.I. Shestov, this way still greater underscoring what big work fathers and doctors of Church, hermits, and other ecclesiastical persons did for transformation of philosophical lexicon into new paradigms of new Faith.

Меттини Эмилиано, магистр философии, заведующий кафедрой гуманитарных наук международного факультета.
Адрес: Российский национальный исследовательский медицинский университет имени Н.И. Пирогова Минздрава России, 117997, Россия, г. Москва, ул. Островитянова, 1.
E-mail: emiliano@inbox.ru

Mettini Emiliano, magister of philosophy, head of Chair of Humanities of International Medical Faculty.
Address: Pirogov Russian National Research Medical University, 117997, Russia, Moscow, Ostrovitanova st., 1.
E-mail: emiliano@inbox.ru

 

АНТРОПОЛОГИЯ ДЕТСКОГО ЗДОРОВЬЯ: ОБЛАСТЬ ЗНАНИЯ И УЧЕБНАЯ ДИСЦИПЛИНА
ANTHROPOLOGY OF CHILDREN'S HEALTH: AREA OF KNOWLEDGE AND ACADEMIC DISCIPLINE

Ключевые слова: междисциплинарность; медицинская антропология; детское здоровье; антропология детского здоровья; наука; учебная дисциплина.
Keywords: interdisciplinarity; medical anthropology; children's health; anthropology of children's health; science; academic discipline.

Аннотация. Антропология детского здоровья представляет собой быстро развивающуюся область междисциплинарных исследований, сформировавшихся на стыке медицинского знания и такой социально-гуманитарной науки, как медицинская антропология. Используя методы и теоретические подходы медицинской антропологии, она позволяет сформировать более целостную картину различных аспектов младенческого, детского и подросткового здоровья, учитывающую влияние различных социальных, экономических и культурных факторов на детский организм и поведение ребенка. В статье излагается общие контуры и примерное содержание антропологии детского здоровья как элективной учебной дисциплины, которая могла бы найти себе место в образовательных программах педиатрических факультетов российских вузов.
Abstract. Anthropology of children's health is a rapidly developing field of interdisciplinary research, formed at the intersection of medical knowledge and a social sciences and humanities, such as medical anthropology. Using the methods and theoretical approaches of medical anthropology, it allows to form a more holistic picture of various aspects of infant, child and adolescent health, considering the influence of various social, economic and cultural factors on the child's organism and the behavior of the child. The article is considered the general outlines and the approximate content of the anthropology of children's health as an elective educational discipline that could find its place in the educational programs of pediatric faculties of Russian medical schools.

Михель Ирина Владимировна, кандидат философских наук, доцент.
Адрес: Российский национальный исследовательский медицинский университет имени Н.И. Пирогова, 117997, Россия, г. Москва, ул. Островитянова, 1.
E-mail: irinamikhel@yandex.ru

Mikhel Irina Vladimirovna, candidate of philosophical Sciences, associate Professor.
Address: Pirogov Russian National Research Medical University, 117997, Russia, Moscow, Ostrovitianov str., 1.
E-mail: irinamikhel@yandex.ru

 

РУССКАЯ СОТЕРИОЛОГИЯ. КОНЦЕПТ «СМЕРТЬ»
RASSIAN SOTERIOLOGY. THE CONCEPT «DEATH»

Ключевые слова: сотериологическая культура; смерть; грех; спасение; смирение; чистота души; неуничтожимость личности.
Keywords: language picture of the world; soteriological culture; death; sin; salvation; humility; purity of the soul.

Аннотация. Статья представляет собой попытку ответа на вопрос о смысле человеческого существования, раскрывает основополагающие для русской культуры, частью которой является язык, принципы сотериологии; рассматривает вопросы, связанные с картиной мира, отражаемой русским языком; проясняется сотериологическое значение концепта «смерть».
Abstract. The article describes the principles of soteriological culture on which the traditional Russian culture and the language as a part of it are built. It deals with the issues related to the picture of the world, reflected by the Russian language, and clears soteriological value of the concept of death.

Мулатова Наталья Анатольевна, преподаватель.
Адрес: Ростовский государственный медицинский университет, 344022, Россия, г. Ростов-на-Дону, пер. Нахичеванский, 29.
E-mail: mulatova.natalia@gmail.com

Mulatova Natalia Anatolievna, lecturer of the Department of Rassian Language and Speech Culture.
Address: Rostov State Medical University, 445020, Russia, Rostov-on-Don, Nahichevanskiy Street, 29.
E-mail: mulatova.natalia@gmail.com

Черненко Елена Владимировна, старший преподаватель.
Адрес: Ростовский государственный медицинский университет, 344022, Россия, г. Ростов-на-Дону, пер. Нахичеванский, 29.
E-mail: аnd6531372@ya.ru

Chernenko Elena Vladimirovna, senior lecturer of the Department of Rassian Language №1
Address: Rostov State Medical University, 445020, Russia, Rostov-on-Don, Nahichevanskiy Street, 29.
E-mail: аnd6531372@ya.ru

 

ПОСТИЖЕНИЕ ЧЕЛОВЕКА В XXI ВЕКЕ
COMPREHENSION OF THE PERSON IN THE 21st CENTURY

Ключевые слова: антропогенез; философия образования; воспитание; гармония мира; творческая интуиция; синергетический эффект.
Keywords: anthropogenesis; education philosophy; education; harmony of the world; creative intuition; synergetic effect.

Аннотация. В контексте антропного принципа Вселенной понятие человек имеет такую же тройственную структуру, обозначенную в истории философии как триединство тела, души (сознания) и духа. В современном звучании мира и в научном мире квантовой физики это определяется как информация, энергия, материя.
Abstract. In the context of the anthropic principle of the Universe the concept of people has the same triple structure designated in the history of philosophy as trinity of a body, soul (consciousness) and spirit. In modern sounding of the world and in the scientific world of quantum physics it is defined as information, energy, and matter.

Панченко Ольга Григорьевна, кандидат философских наук, профессор.
Адрес: Академия повышения квалификации и профессиональной переподготовки работников образования, 125212, Россия, г. Москва, Головинское шоссе, д. 8, корп. 2а.
E-mail: pan.45@mail.ru

Panchenko Olga Grigoryevna, candidate of philosophical Sciences, professor.
Address: Academy of improvement of professional skill and professional retraining of educators, 125212, Russia, Moscow, Golovinskoye shosse st., 8, build 2a.
E-mail: pan.45@mail.ru

Казурова Ольга Алексеевна, старший преподаватель.
Адрес: Владимирский государственный университет, 600000, Россия, г. Владимир, ул. Горького, 87.
E-mail: кazurova_olga@list.ru

Kazurova Olga Alekseevna, senior teacher.
Address: Vladimir State University, 600000, Russia, Vladimir, Gorky St., 87.
E-mail: kazurova_olga@list.ru

 

О ТРАНСФОРМАЦИИ РУССКОГО КОНЦЕПТА «ЛЮБОВЬ». ВЗГЛЯД СКВОЗЬ ПРИЗМУ СОТЕРИОЛОГИИ
ABOUT THE TRANSFORMATION OF RUSSIAN CONCEPT OF LOVE

Ключевые слова: концепт «любовь»; сотериологическая культура; эвдемоническая культура; духовная жизнь; свойство личности.
Keywords: concept of love; soteriological culture; evdemonical culture; spiritual life; property of the person.

Аннотация. В статье описывается трансформация русского концепта любовь, обусловленная общим отпадением русского сознания от традиции духовной жизни. Рассматриваются проблемы различного понимания любви разными типами культуры, что в значительной степени проецируется на процессы, характеризующие современное состояние как русского мира, так и западноевропейского общества.
Abstract. The article describes the transformation of Russian concept of love, caused a general falling away from the tradition of Russia consciousness of the spiritual life. The problems of specific understanding of love by different types of culture that is largely projected on the processes which characterize the present state of the world as the Russian and Western European society.

Скнар Галина Дмитриевна, заведующий кафедрой русского языка и культуры русской речи.
Адрес: Ростовский государственный медицинский университет, 344022, Россия, г. Ростов-на-Дону, пер. Нахичеванский, 29.
E-mail: vitsknar@aaanet.ru

Sknar Galina Dmitrievna, Head of the Department of Russian Language and Speech Culture.
Address: Rostov State Medical University, 445020, Russia, Rostov-on-Don, Nahichevansky Street, 29.
E-mail: vitsknar@aaanet.ru

Мулатова Наталья Анатольевна, преподаватель кафедры русского языка и культуры русской речи.
Адрес: Ростовский государственный медицинский университет, 344022, Россия, г. Ростов-на-Дону, пер. Нахичеванский, 29.
E-mail: mulatova.natalia@gmail.com

Mulatova Natalia Anatolievna, lecturer of the Department of Russian Language and Speech Culture.
Address: Rostov State Medical University, 445020, Russia, Rostov-on-Don, Nahichevansky Street, 29.
E-mail: mulatova.natalia@gmail.com

Черненко Елена Владимировна, старший преподаватель кафедры русского языка № 1.
Адрес: Ростовский государственный медицинский университет, 344022, Россия, г. Ростов-на-Дону, пер. Нахичеванский, 29.
E-mail: аnd6531372@ya.ru

Chernenko Elena Vladimirovna, senior lecturer of the Department of Russian Language № 1.
Address: Rostov State Medical University, 445020, Russia, Rostov-on-Don, Nahichevansky Street, 29.
E-mail: аnd6531372@ya.ru

 

ЧЕЛОВЕК В ЗЕРКАЛЕ СОВРЕМЕННОЙ КУЛЬТУРЫ (ИСТОРИКО-ФИЛОСОФСКИЙ АСПЕКТ)
MAN IN THE MIRROR OF CONTEMPORARY CULTURE (THE HISTORICAL-PHILOSOPHICAL ASPECT)

Ключевые слова: отчуждение; разум; культура; неравенство; человек; воля; прагматизм; общество потребления; модус иметь; модус быть.

Keywords: alienation; reason; culture; inequality; man; will; pragmatism; consumer society; modus have; modus be.

Аннотация. В статье предпринята попытка реконструировать отчужденное  положение  человека в современной культуре на основе  оригинальных текстов Ж.-Ж. Руссо, И. Канта, А. Шопенгауэра, Фр. Ницше, Э. Фромма.
Abstract. The article attempts to reconstruct the alienated state of man in contemporary culture on the basis of original texts of J.-J. Rousseau, I. Kant, A. Schopenhauer, FR. Nietzsche, E. Fromm.

Шишков Иван Захарович, доктор философских наук, профессор, заведующий кафедрой философии.
Адрес: Российский национальный исследовательский медицинский университет имени Н.И. Пирогова, Россия, Москва, ул. Островитянова, 1.
E-mail: ivan_shishkov@list.ru

Shishkov Ivan Zakcharovich, doctor of philosophical Sciences, Professor, head of Philosophy Chair.
Address: Russian national research medical University named after N.I. Pirogov, Russia, Moscow, Ostrovitanova st., 1.
E-mail: ivan_shishkov@list.ru

 

ХРИСТИАНСКАЯ ТЕМА В СРАВНЕНИЯХ ХУДОЖЕСТВЕННОГО ТЕКСТА
CHRISTIAN SUBJECT IN COMPARISONS OF THE ART TEXT

Ключевые слова: сравнения; тематические группы; христианская тема.
Keywords: сomparisons; theme groups; сhristian subject.

Аннотация. В статье рассматривается христианская тема в сравнениях современных произведений литературы (на примере текстов Н. Абгарян и З. Прилепина). Выявлены наиболее частотные тематические группы, соотношение дихотомической структуры «добро – зло».
Abstract. In article the Christian subject in comparisons of modern literary works is considered (on the example of texts N. Abgaryan and Z. Prilepina). The most frequency theme groups, a ratio of dichotomizing structure "kind – angrily" are revealed.

Иванова Полина Сергеевна, студент.
Адрес: Самарский государственный социально-педагогический университет, 443099, Россия, г. Самара, ул. М. Горького, 65/67.
E-mail: po18li4na@mail.ru

Ivanova Polina Sergeyevna, student.
Address: Samara State University of Social Sciences and Education, 443099, Russia, Samara, M. Gorky St., 65/67.
E-mail: po18li4na@mail.ru

 

ЛИНГВИСТИЧЕСКИЕ ПРИЗНАКИ АССЕРТИВНОГО ПОВЕДЕНИЯ «ВНЕКОНФЛИКТНОГО»
ГЕРОЯ В РОМАНЕ Ф.М. ДОСТОЕВСКОГО «БРАТЬЯ КАРАМАЗОВЫ»

LINGUISTIC FEATURES OF THE OUT-CONFLICT CHARACTER’S ASSERTIVE
BEHAVIOR IN THE F.M. DOSTOYEVSKY'S NOVEL
«THE BROTHERS KARAMAZOVS»

Ключевые слова: конфликт; внеконфликтный герой; ассертивное поведение.
Keywords: conflict; out-conflict character; assertive behavior.

Аннотация. В аспекте проблемы предотвращения и преодоления конфликта  анализируется особый тип внеконфликтного героя, определяется  цель его речевого поведения – деструктуризация конфликтного коммуникативного акта, а также разрушение стратегического замысла его участников. К данному типу героя можно отнести старца Зосиму и Алексея Карамазова. Проблема преодоления конфликта решается ими путем устранения негативных речевых и эмоциональных реакций с помощью ассертивного поведения. Однако ассертивное поведение в контексте данного романа в связи с особенностями художественного мира и стиля Ф.М. Достоевского приобретает свою специфику. В статье кроме описанных тактик, приемов и лексических средств (как вербальных, так и не вербальных) их реализации, используемых героями для предотвращения конфликта, а также примеров эффективности их применения отмечена преемственность данного вида поведения во время разного рода конфликтов.
Abstract. The article is concerned with the problem of studying of multidimensional concept of the conflict. During the analysis of the art text the author of research allocates the special type of character – out conflict, defines the purpose of his speech behavior – a destrukturisation of the conflict communicative act, and also destruction of a strategic plan of its participants. The aged man Zosima and Alexey Karamazov belong to this type. They solve the problem of overcoming of the conflict by elimination of negative speech and emotional reactions by means of assertive behavior. However, assertive behavior in the context of this novel in connection with the peculiarities of the art world and style of Dostoevsky have a specific character. The article also describes the tactics, techniques and lexical means (verbal and not verbal) of their implementation, used by the heroes to prevent conflict, as well as examples of the effectiveness of their application. And the continuity of assertive behavior during different conflicts was noted in the article.

Мартынюк Ольга Александровна, преподаватель.
Адрес: Поволжский православный институт имени Святителя Алексия, митрополита Московского, Россия, Самарская область, г. Тольятти, ул. Юбилейная, 4 а.
E-mail: mesheryakovaoa@rambler.ru

Martyniuk Olga Aleksandrovna, lecturer.
Address: Volga Orthodox Institute of St. Alexis, Metropolitan of Moscow, Russia, Togliatti, Anniversary Street, 4 a.
E-mail: mesheryakovaoa@rambler.ru

 

СОЦИОКУЛЬТУРНОЕ ЗНАЧЕНИЕ ПРАГМАТОНИМОВ – НАЗВАНИЙ КОНФЕТ
SOCIO-CULTURAL VALUE OF PRAGMATONYMS – NAMES OF CANDY

Ключевые слова: ономастика; прагматоним; прагматонимы – названия конфет; топоним; краеведение.
Keywords: onomastics; pragmatism; pragmatonyms – name candies; place name; local history.

Аннотация. В данной статье рассматриваются современные отонимные прагматонимы – названия конфет, образованные от топонимов Самарского региона, и их социокультурное значение для носителей языка.
Abstract. This article discusses the modern autonomous pragmatonyms-names of sweets, formed from the place names of the samara region, and their socio-cultural significance for native speakers.

Осипова Наталья Дмитриевна, аспирант.
Адрес: Самарский государственный социально-педагогический университет, 443099, Россия, г. Самара, ул. М. Горького, 65/67.
E-mail: natasha.osipo@yandex.ru

Osipova Natalya Dmitrievna, postgraduate student.
Address: Samara State University of Social Sciences and Education, 443099, Russia, Samara, M. Gorky St., 65/67.
E-mail: natasha.osipo@yandex.ru

 

КОМПЛЕКСНЫЙ ПОДХОД АНТРОПОЛИНГВИСТИКИ КАК НАУКИ
COMPLEX APPROACH ANTHROPOLINGUISTICS AS A SCIENCE

Ключевые слова: антропологическая лингвистика; теория языка; этапы мышления; комплексный подход; картина мира; эволюция языка.
Keywords: anthropological linguistics; theory of language; stages of thinking; complex approach; picture of the world; evolution of the language.

Аннотация. Построение лингвистики на антропологических началах предполагает создание единой теории языка и человека. Антрополингвистика объединяет данные таких наук, как лингвогносеология, социолингвистика, психолингвистика, лингвобихевиорология, лингвокультурология, этнолингвистика, лингвопалеонтология. Комплексный подход антрополингвистики позволяет сочетать новые объекты анализа и новые возможности объяснения фиксируемых явлений и фактов. Специфика антрополингвистического подхода позволяет провести параллель между развитием лексической картины мира у детей и всего человечества в целом.
Abstract. Construction of linguistics on the anthropological basis assumes creation of the united theory of language and human being. The frame of anthropolinguistics combines such branches as sociolinguistics, psycholinguistics, ethnolinguistics, linguistic gnoseology, linguistic paleontology, etc. Interdisciplinary communications of anthropolinguistics manifest new objects of analysis and evolution of the questions under investigation. For instance, reference to the linguistic paleontology data explains occurrence of nominative function in the meaning of ancient words-monoliths. Specifics of the anthropological approach allows to draw a parallel between the development of children’s lexical picture of the world and all mankind as a whole.

Фадеева Лариса Юрьевна, кандидат филологических наук, доцент.
Адрес: Поволжский православный институт имени Святителя Алексия, митрополита Московского, 445028, Самарская область, г. Тольятти, ул. Революционная, д. 74.
E-mail: Lara.fadeewa2012@yandex.ru

Fadeeva Larisa Yurievna, candidate of philology, associate professor.
Address: St. Alexius Orthodox Institute of Volga region, 445028, Samara region, Togliatti, Revolutsionnaya st., 74.
E-mail: Lara.fadeewa2012@yandex.ru

 

ОСОБЕННОСТИ ПРОЯВЛЕНИЯ ОТНОШЕНИЯ К ДРУГОМУ ЧЕЛОВЕКУ В АНГЛИЙСКОЙ ДЕЛОВОЙ КОММУНИКАЦИИ
ATTITUDE TOWARDS A PERSON IN ENGLISH BUSINESS COMMUNICATION 

Ключевые слова: деловая коммуникация; коммуникативные ценности; отношение; диалог.
Keywords: business communication; communicative values; attitude; dialogue.

Аннотация.  В данной статье рассматриваются особенности английской деловой  коммуникации, в основе которой национально-культурная специфика; выделяются коммуникативные ценности английской культуры, которые находят свое отражения в речевых актах; приводятся языковые примеры проявления отношения к другому человеку в английской деловой коммуникации.
Abstract. This article considers the problem of attitude towards a person in English business communication based on awareness of intercultural and communicative values.

Шамшина Антонина Игоревна, старший преподаватель
Адрес: Самарский государственный социально-педагогический университет, 443090, Россия, г. Самара, ул. Блюхера, д. 25.
E-mail: AntoninaS1@yandex.ru

Shamshina Antonina Igorevna, senior lecturer
Address: Samara State University of Social Sciences and Education, Russia, Samara, Blyukhera street, 25.
E-mail: AntoninaS1@yandex.ru

 

ФОРМИРОВАНИЕ НРАВСТВЕННОГО СОЗНАНИЯ ШКОЛЬНИКОВ НА УРОКАХ ЛИТЕРАТУРЫ
FORMATION OF THE MORAL CONSCIOUSNESS OF SCHOOLCHILDREN IN LITERATURE LESSONS

Ключевые слова: нравственное сознание; структура нравственного сознания; содержание нравственного сознания; формы и методы формирования нравственного сознания.
Keywords: moral consciousness; structure of moral consciousness; content of moral consciousness; forms and methods of the formation of moral consciousness.

Аннотация. В данной статье раскрывается проблема формирования нравственного сознания школьников на уроках литературы, рассматриваются формы, методы и приемы формирования нравственного сознания старшеклассников.
Abstract. In this article the problem of formation of moral consciousness of school students at literature lessons. Reveals forms, methods and methods of formation of moral consciousness of seniors are considered.

Акмаева Елена Анатольевна, кандидат педагогических наук.
Адрес: Самарский государственный социально-педагогический университет, 443099, г. Самара, ул. М. Горького, 65/67.
E-mail: akmaeva@pgsga.ru

Akmaeva Elena Anatolievna, Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor.
Address: Samara State University of Social Sciences and Education, 443099, Samara, M. Gorky St., 65/67.
E-mail: akmaeva@pgsga.ru

 

ОПЫТ ОРГАНИЗАЦИИ УЧЕБНОЙ ДИАЛЕКТОЛОГИЧЕСКОЙ ПРАКТИКИ СТУДЕНТОВ БАКАЛАВРИАТА
В СООТВЕТСТВИИ С ТРЕБОВАНИЯМИ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ СТАНДАРТОВ

EXPERIENCE OF THE ORGANIZATION OF THE TRAINING DIALECTOLOGICAL PRACTICE OF THE BAKALAVRIAT
IN ACCORDANCE WITH THE REQUIREMENTS OF THE EDUCATIONAL STANDARDS

Ключевые слова: педагогическое образование; языковая компетенция; языковая компетентность студентов вузов; диалектологическая практика.
Keywords: pedagogical education; linguistic competence; linguistic competence of the students of the universities; dialectological practice.

Аннотация. В данной статье рассматривается проблема формирования профессионально-прикладных компетенций в области непосредственного наблюдения за устной речью и обработки языкового материала во время диалектологической практики студентов высших образовательных учреждений.
Abstract. This article considers the problem of formation of applied-professional competence in the management of direct observation of the spoken language and the treatments of lingual material during the dialectological practice of students of higher educational institutions.

Баженова Татьяна Евгеньевна, кандидат филологических наук, доцент кафедры русского языка, культуры речи и методики их преподавания.
Адрес: Самарский государственный социально-педагогический университет, 443099, г. Самара, ул. М. Горького, 65/67.
E-mail: bazhenova@pgsga.ru

Bazhenova Tatyana Evgenyevna, PhD in Philology, associate professor, Department of Russian Language, Culture of Speech and Methods of Their Teaching, Philological Faculty.
Address: Samara State University of Social Sciences and Education, 443099, Samara, M. Gorky St., 65/67.
E-mail: bazhenova@pgsga.ru

 

ФОРМЫ КОНТРОЛЯ ПРИ ОБУЧЕНИИ РУССКОМУ ЯЗЫКУ ИНОСТРАННЫХ ВОЕННОСЛУЖАЩИХ
FORMS OF TESTING WHILE TEACHING RUSSIAN LANGUAGE FOR FOREIGN MILITARY PERSONNEL

Ключевые слова: контроль; тест; трансформация; самостоятельная подготовка; фронтальный опрос; индивидуальный подход; самоконтроль; монолог; диалог.
Keywords: control; test; transformation; self-preparation; frontal poll; individual approach; self-control; monologue; dialogue.

Аннотация. В статье рассмотрены характеристики, функции, требования и активные формы контроля знаний и умений на одном из этапов практического занятия по дисциплине «Иностранный язык» – «Контроль выполнения заданий на самостоятельную подготовку».
Abstract. This article examines the characteristics, functions, requirements and forms of knowledge and skills as one of the steps in the practice session for the discipline «Foreign language» – «Control assignments for independent training».

Богданова Надежда Валериевна, преподаватель.
Адрес: Филиал военного учебно-научного центра военно-воздушных сил «Военно-воздушная академия имени профессора Н.Е. Жуковского и Ю.А. Гагарина» в г. Сызрани, 446007, Самарская область, г. Сызрань-7, ул. Маршала Жукова, д. 1.
E-mail: bogdanowa.nadejda2018@yandex.ru

Bogdanova Nadezhda Valerievna, lecturer.
Address: Syzran Branch of Military Educational-Research Centre of Air Force «Air Force Academy named after professor N.E. Zhukovsky and Y.A. Gagarin», 446007, Samara region, Syzran-7, Marshal Zhukov str., 1.
E-mail: bogdanowa.nadejda2018@yandex.ru

Немич Наталья Николаевна, преподаватель.
Адрес: Филиал военного учебно-научного центра военно-воздушных сил «Военно-воздушная академия имени профессора Н.Е. Жуковского и Ю.А. Гагарина» в г. Сызрани, 446007, Самарская область, г. Сызрань-7, ул. Маршала Жукова, д. 1.
E-mail: nemich.natalya@mail.ru

Nemich Natalia Nikolaevna, lecturer.
Address: Syzran Branch of Military Educational-Research Centre of Air Force «Air Force Academy named after professor N.E. Zhukovsky and Y.A. Gagarin», 446007, Samara region, Syzran-7, Marshal Zhukov str., 1.
E-mail: nemich.natalya@mail.ru

 

СЕМАНТИЗАЦИЯ СПЕЦИАЛЬНОЙ ЛЕКСИКИ И ТЕРМИНОЛОГИИ НА ЗАНЯТИЯХ ПО РУССКОМУ ЯЗЫКУ ДЛЯ ИНОСТРАННЫХ ВОЕННОСЛУЖАЩИХ
INTRODUCTION OF SPECIALIZED VOCABULARY AND TERMINOLOGY FOR FOREIGN MILITARY PERSONNEL AT THE RUSSIAN LANGUAGE LESSONS

Ключевые слова: семантизация; полевый подход; тематическое поле; тематическая группа.
Keywords: introduction; semantic field; field approach; thematic field; theme group.

Аннотация. В статье рассматриваются некоторые приемы семантизации специальной лексики и терминологии на занятиях по русскому языку, направленные на формирование лексических навыков у иностранных военнослужащих на средней этапе обучения.
Abstract. The article discusses some techniques of introduction of specialized vocabulary and terminology at the Russian language lessons aimed at the formation of lexical skills of foreign military personnel in the middle phase of learning.

Васильева Оксана Анатольевна, преподаватель.
Адрес: Филиал военного учебно-научного центра военно-воздушных сил «Военно-воздушная академия имени профессора Н.Е. Жуковского и Ю.А. Гагарина» в г. Сызрани, 446007, Самарская область, г. Сызрань-7, ул. Маршала Жукова, д. 1.
E-mail: vasiliewa.oksan2014@yandex.ru

Vasiljeva Oksana Anatolievna, lecturer.
Address: Syzran Branch of Military Educational-Research Centre of Air Force «Air Force Academy named after professor N.E. Zhukovsky and Y.A. Gagarin», 446007, Samara region, Syzran-7, Marshal Zhukov str., 1.
E-mail: vasiliewa.oksan2014@yandex.ru.

Немич Наталья Николаевна, преподаватель.
Адрес: Филиал военного учебно-научного центра военно-воздушных сил «Военно-воздушная академия имени профессора Н.Е. Жуковского и Ю.А. Гагарина» в г. Сызрани, 446007, Самарская область, г. Сызрань-7, ул. Маршала Жукова, д. 1.
E-mail: nemich.natalya@mail.ru

Nemich Natalia Nikolaevna, lecturer.
Address: Syzran Branch of Military Educational-Research Centre of Air Force «Air Force Academy named after professor N.E. Zhukovsky and Y.A. Gagarin», 446007, Samara region, Syzran-7, Marshal Zhukov str., 1.
E-mail: nemich.natalya@mail.ru

 

О ФОРМИРОВАНИИ ТЕКСТОВОЙ КОМПЕТЕНЦИИ В ПРОЦЕССЕ ПОДГОТОВКИ СОВРЕМЕННЫХ ФИЛОЛОГОВ
ON THE FORMATION OF TEXT COMPETENCE IN THE PROCESS OF TRAINING OF MODERN PHILOLOGISTS

Ключевые слова: филология; текст; текстовая компетенция; уровни формирования текстовой компетенции.
Keywords: philology; text; text competence; the levels of the formation of textual competence.

Аннотация. В статье рассматривается проблема формирования текстовой компетенции в образовательном процессе подготовки современного филолога, автор выделяет уровни формирования текстовой компетенции – теоретический и прикладной.
Abstract. This article considers the problem of formation of text competence in the educational process of the modern philologist training, the author distinguishes the levels of the formation of textual competence – theoretical and applied.

Венгранович Марина Александровна, доктор филологических наук, доцент.
Адрес: Поволжский православный институт имени Святителя Алексия, митрополита Московского, 445028, Самарская область, г. Тольятти, ул. Революционная, д. 74.
E-mail: wmaphil@mail.ru

Vengranovich Marina Aleksandrovna, Doctor of Philological Science, Professor.
Address: St. Alexius Orthodox Institute of Volga region, 445028, Samara region, Togliatti, Revolutsionnaya st., 74.
E-mail: wmaphil@mail.ru

 

ТЕХНОЛОГИЯ ВЕБ-КВЕСТОВ В ИЗУЧЕНИИ ШКОЛЬНИКАМИ ИСТОРИИ РУССКОЙ ЦЕРКВИ
(НА ПРИМЕРЕ ТЕМЫ "ДУХОВНЫЙ РЕГЛАМЕНТ ПЕТРА I")

TECHNOLOGY WEB QUESTS IN THE STUDY BY STUDENTS OF HISTORY OF THE RUSSIAN CHURCH
(FOR EXAMPLE, THE THEME "THE SPIRITUAL REGULATION OF PETER I")

Ключевые слова: интернет-технологии; обучение; Web 2.0; веб-квест; поисковая деятельность; проектная деятельность учащихся; компетенции; повышение качества образования.
Keywords: internet technology; training; Web 2.0;  web quest; search activity; the design activity of pupils;  competences; improving the quality of education.

Аннотация. В статье представлена образовательная технология веб-квест. Раскрывается сущность технологии «веб-квест» как способа организации интерактивного обучения  в школе, показано, как групповую самостоятельную работу на уроке и во внеурочной деятельности можно превратить в интересный поисково-информационный процесс. Автор предлагает разработку веб-квеста по истории по теме «Духовный регламент Петра I» для обучающихся 10-х классов.
Abstract. The article presents the educational technology web quest. The essence of technology "web quest" as a way of organizing interactive teaching in school shows how a group of independent work in the classroom and in extracurricular activities can become search-informative process. The author proposes the development of a web-quest on the history on the theme "Spiritual regulation of Peter I" for students of the 10th grade.

Кириллова Елена Ивановна, учитель ОПК, студент.
Адрес: Поволжский православный институт имени Святителя Алексия, митрополита Московского, 445028, Россия, г. Тольятти, ул. Революционная, 74.
E- mail: varvarank@yandex.ru

Kirillova Elena Ivanovna, teacher of bases of Orthodox culture, student.
Address: St. Alexius Orthodox Institute of Volga region, 445028, Russia, Togliatti, Revolyucionnaya St., 74.
E-mail: varvarank@yandex.ru

 

ИСТОРИКО-КУЛЬТУРНЫЙ СТАНДАРТ КАК БАЗА ФОРМИРОВАНИЯ ЕДИНОГО КУЛЬТУРНО-ИСТОРИЧЕСКОГО ПРОСТРАНСТВА РОССИЙСКОЙ ФЕДЕРАЦИИ
HISTORICAL AND CULTURAL STANDARD AS THE BASIS FOR THE FORMATION OF A SINGLE CULTURAL AND HISTORICAL SPACE OF THE RUSSIAN FEDERATION

Ключевые слова: историко-культурный стандарт; реформа образования; общее образование; историческое образование.
Keywords: historical-cultural standard; educational reform; General education; history education.

Аннотация. В статье проанализированы причины и следствия разработки и внедрения историко-культурного стандарта в систему общего образования, принципы историко-культурного стандарта, роль учебного предмета «история» в обучении и воспитании школьников; современные вызовы, которые стоят перед историей как наукой и историей как школьным предметом.
Abstract. The article analyzes the causes and consequences of the development and implementation of the historical and cultural standard in the General education system, the principles of the historical and cultural standard, the role of the academic subject "history" in the training and education of students; the current challenges facing history as a science and history as a school subject.

Кислова Наталья Николаевна, кандидат филологических наук, доцент.
Адрес: Самарский государственный социально-педагогический университет, 443099, Россия, г. Самара, ул. М. Горького, 65-67.
E-mail: kislova_nn@sgspu.ru

Kislova Natalia Nikolaevna, candidate of philological, associate Professor.
Address: Samara State University of Social Sciences and Education, Russia, 443099, Russia, Samara, M. Gorkogo str., 65-67.
E-mail: kislova_nn@sgspu.ru

Репинецкий Александр Иванович, доктор исторических наук, профессор.
Адрес: Самарский государственный социально-педагогический университет, 443099, Россия, г. Самара, ул. М. Горького, 65-67.
E-mail: repinetsky@pgsga.ru

Repinetsky Alexander Ivanovich, doctor of historical, Professor.
Address: Samara State University of Social Sciences and Education, Russia, 443099, Russia, Samara, M. Gorkogo str., 65-67.
E-mail: repinetsky@pgsga.ru

 

ФОРМИРОВАНИЕ БАЗОВЫХ ЦЕННОСТЕЙ У СОВРЕМЕННЫХ ШКОЛЬНИКОВ В ПРОЦЕССЕ ИЗУЧЕНИЯ ПОЭЗИИ В.БРЮХОВЕЦКОГО
THE FORMATION OF BASIC VALUES IN MODERN SCHOOLCHILDREN IN THE PROCESS OF STUDYING THE POETRY OF V.BYUKHOVETSKY

Ключевые слова: базовые ценности воспитания; ценностные ориентиры содержания учебного предмета «Литература»; культурологический подход; оценка ценностного потенциала текста; формирование ценностных ориентаций.
Keywords: basic values of upbringing; value guidelines for the content of the subject «Literature»; culturological approach; evaluation of the value potential of the text; formation of value orientations.

Аннотация. В данной статье с опорой на нормативные документы обосновывается необходимость формирования базовых ценностей школьников как приоритетных нравственных установок современного литературного образования. Исходя из специфики культурологического подхода, автором предлагается система заданий, нацеленных на усвоение ценностного потенциала стихотворения «Мой белый ангел» современного русского поэта В. Брюховецкого.
Abstract. In this article, based on normative documents, the necessity of forming the basic values of schoolchildren as the priority moral attitudes of modern literary education is justified. Based on the specifics of the culturological approach, the author proposes a system of tasks aimed at assimilating the value potential of the poem My White Angel by the contemporary Russian poet V. Bryukhovetsky.

Колова Светлана Дмитриевна, кандидат педагогических наук, доцент кафедры русской, зарубежной литературы и методики преподавания литературы.
Адрес: Самарский государственный социально-педагогический университет, 443010, Россия, г. Самара, ул. Л. Толстого, 42.
E-mail: svetlanakolova@ yandex.ru

Kolova Svetlana Dmitrievna, candidate of pedagogical sciences, associate professor of Russian, Foreign Literature and Methods of Teaching Literature Department.
Address: Samara State University of Social Sciences and Education, 443010, Russia, Samara, L. Tolstoy st., 42.
E-mail: svetlanakolova @ yandex.ru

 

ФОРМИРОВАНИЕ МОРАЛЬНЫХ ЦЕННОСТЕЙ ЧЕЛОВЕКА В КОНТЕКСТЕ СОВРЕМЕННОЙ КОМПАРАТИВИСТИКИ
THE FORMATION OF THE MORAL HUMAN VALUES IN THE CONTEXT OF MODERN COMPARATIVE  STADIES

Ключевые слова: диалог культур; цивилизация; гуманисты; тюркская цивилизация; славянская культура; Ренессанс.
Keywords: dialogue of cultures; civilization; humanists; Turkic civilization; Slavic culture; Renaissance.

Аннотация. В статье рассматривается проблема диалога культур как фактора взаимосвязи народов и различных субкультур. Cравнительному анализу подвергаются творческое наследие известных мыслителей Казахстана и Белоруссии.
Abstract. The article considers the problem of dialogue cultures and peoples, through the views of Turkish and Belarusian educators.

Кошербаева Айгерим Нуралиевна, доктор педагогических наук, профессор, завкафедрой педагогики и психологии.
Адрес: Казахский национальный педагогический университет имени Абая, Казахстан, Алматы, Поспект Достык, 13.
E-mail: aigera63@mai.ru

Kosherbayeva Aygerim Nurali, Doctor of Pedagogical Sciences, Professor, head of the Pedagogy and psychology Department.
Address: Kazakh national pedagogical University named after Abay, Kazakhstan, Almaty, Dostyk Avenue, 13.
E-mail: aigera63@ mail.ru

 

ПРИЁМЫ АКТИВИЗАЦИИ МЫШЛЕНИЯ НА ЗАНЯТИЯХ ПО РУССКОМУ ЯЗЫКУ КАК ИНОСТРАННОМУ
METHODS OF ENHANCING THINKING IN THE CLASSROOM RUSSIAN AS A FOREIGN LANGUAGE

Ключевые слова: интеллектуально-творческий потенциал; приемы активизации мышления; мышление по аналогии; ассоциативное мышление; «мозговой штурм».
Keywords: intellectual and creative potential; methods of enhancing thinking; thinking by analogy; associative thinking; "brainstorming".

Аннотация. Статья посвящена применению на занятиях по русскому языку как иностранному таких приемов активизации мышления,  как аналогия, ассоциации, «мозговой штурм» в целях развития интеллектуально-творческого потенциала личности учащегося. Автор описывает каждый прием, предлагает задания по развитию способов мышления.
Abstract. Тhe article is devoted to the application at the lessons of Russian as a foreign language these techniques enhance the thinking, such as analogy, associations, brainstorming, development of intellectual and creative potential of the individual student. The author describes each technique and offers development assignments ways of thinking.

Куликова Татьяна Даниловна, преподаватель.
Адрес: Филиал военного учебно-научного центра военно-воздушных сил «Военно-воздушная академия имени профессора Н.Е. Жуковского и Ю.А. Гагарина» в г. Сызрани, 446007, Самарская область, г. Сызрань-7, ул. Маршала Жукова, д. 1.
E-mail: tatyana.culikova2017@yandex.ru

Kulikova Tatyana Danilovna, lecturer.
Address: Syzran Branch of Military Educational-Research Centre of Air Force «Air Force Academy named after professor N.E. Zhukovsky and Y.A. Gagarin», 446007, Samara region, Syzran-7, Marshal Zhukov str., 1.
E-mail: tatyana.culikova2017@yandex.ru

 

КУЛЬТУРОЛОГИЧЕСКИЙ АСПЕКТ В ПРЕПОДАВАНИИ РУССКОГО ЯЗЫКА КАК ИНОСТРАННОГО
THE CULTURAL ASPECT OF TEACHING RUSSIAN AS A FOREIGN LANGUAGE

Ключевые слова: культурологический аспект; русский язык как иностранный; социокультурная компетенция.
Keywords: culturological aspect; Russian as a foreign language; socio-cultural competence.

Аннотация. Необходимость культурологического аспекта в преподавании русского языка как иностранного обусловлена тесной взаимосвязью языка и культуры, его ролью в формировании социокультурной компетенции, в развитии индивидуальности иностранных учащихся, в их адаптации к новым условиям жизни. Приобретение знаний о культуре русского народа происходит как при помощи учебных текстов в процессе занятий, так и при проведении конференций, викторин, интернациональных встреч и т.д.
Abstract. The article deals with the necessity of the culturological aspect of teaching Russian as a foreign language. This necessity is determined by the close relationship between language and culture and its role in shaping the culturological competence, in the development of foreign students’ personality, in their adaptation to new conditions of  life. The acquisition of knowledge about Russian people’s culture occurs by means of reading academic texts, during the lessons as well as conferences, quizzes, international meetings, etc.

Лучкина Наталья Владимировна, кандидат филологических наук, заведующий кафедрой русского языка № 1.
Адрес: Ростовский государственный медицинский университет, 344022, Россия, г. Ростов-на-Дону, Нахичеванский пер., 29.
E-mail: luchkina7@mail.ru

Luchkina Natalia Vladimirovna, Candidate of Philological Sciences, Head of the Russian Language Department № 1.
Address: Rostov State Medical University, 344022, Russia, Rostov-on-Don, Nakhichevansky lane, 29.
E-mail: luchkina7@mail.ru

Мирзоева Сусанна Амбарцумовна, старший преподаватель кафедры русского языка № 1.
Адрес: Ростовский государственный медицинский университет, 344022, Россия, г. Ростов-на-Дону, Нахичеванский пер., 29.
E-mail: samirzoeva@yandex.ru

Mirzoeva Susanna Ambartsumovna, Senior Lecturer of the Russian Language Department № 1.
Address: Rostov State Medical University, 344022, Russia, Rostov-on-Don, Nakhichevansky lane, 29.
E-mail: samirzoeva@yandex.ru

Проценко Ирина Юрьевна, старший преподаватель кафедры русского языка № 1.
Адрес: Ростовский государственный медицинский университет, 344022, Россия, г. Ростов-на-Дону, Нахичеванский пер., 29.
E-mail: luchkina7@mail.ru

Protsenko Irina Yurievna, Senior Lecturer of the Russian Language Department № 1.
Address: Rostov State Medical University, 344022, Russia, Rostov-on-Don, Nakhichevansky lane, 29.
E-mail: luchkina7@mail.ru

 

РЕЧЕВЫЕ СТРАТЕГИИ И ТАКТИКИ ПРИ ОБУЧЕНИИ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ КОММУНИКАЦИИ ВРАЧ-ПАЦИЕНТ: ЭТАПЫ ФОРМИРОВАНИЯ КОМПЕТЕНЦИЙ
SPEECH STRATEGIES AND TACTICS IN TEACHING PROFESSIONAL COMMUNICATION OF A DOCTOR AND A PATIENT: STAGES OF FORMING COMPETENCES

Ключевые слова: речевая стратегия и тактика; коммуникативная компетенция; медицинский дискурс.
Keywords: speech strategies; speech tactic; communication competence; medical discourse.

Аннотация. В статье рассматривается возможность использования репертуара научно обоснованных речевых стратегий и тактик медицинского дискурса в процессе обучения профессиональной речи иноязычных студентов-медиков с целью формирования стратегической коммуникативной компетенции.
Abstract. The article considers the possibility of using the repertoire of scientifically grounded speech strategies and tactics of medical discourse in the process of teaching the professional speech to foreign medical students with the aim of forming the strategic communicative competence.

Майборода Светлана Витальевна, преподаватель кафедры русского языка Медицинской академии имени С.И. Георгиевского.
Адрес: Крымский федеральный университет имени В.И. Вернадского, 295051, г. Симферополь, бульвар Ленина, 5/7.
Е-mail: ameli25@yandex.ru

Mayboroda Svetlana Vitalevna, lecturer of Russian language Chair of Georgievsky Medical Academy.
Address: Georgievsky Medical Academy of Vernadsky Crimean Federal University, 295051, Russia,  Simferopol, Lenin Blvd, 5/7.
Е-mail: ameli25@yandex.ru

 

СОЦИОКУЛЬТУРНЫЙ КОМПОНЕНТ ИНОЯЗЫЧНОЙ КОММУНИКАТИВНОЙ КОМПЕТЕНЦИИ
SOCIO-CULTURAL COMPETENCE AS A COMPONENT OF FOREIGN LANGUAGE COMMUNICATIVE COMPETENCE

Ключевые слова: образование; иностранный язык; английский язык; иноязычная коммуникативная компетенция; социокультурная компетенция (СКК); структура социокультурной компетенции; страноведение и лингвострановедение.
Keywords: education; foreign language; English language; foreign language communicative competence; socio-cultural competence; components of socio-cultural competence; country studies.

Аннотация. Настоящая статья посвящена социокультурной компетенции (СКК) как ключевого компонента иноязычной коммуникативной компетенции. Под СКК понимаем знания о социокультурной специфике страны изучаемого языка, приобщение к культуре носителей изучаемого языка, их традициям, привычкам, нормам поведения, вербального и невербального этикета; знание реалий страны изучаемого языка; умение понимать и адекватно использовать эти знания в процессе общения, умение строить свое речевое и неречевое поведение адекватно этой специфике, оставаясь при этом носителем собственной национальной культуры; умение представлять свою страну, ее культуру в условиях межкультурного общения. Несформированность СКК не только затрудняет обсуждение проблем социокультурной значимости на уроках иностранного языка (ИЯ) в школе, но и приводит к культурному барьеру при межкультурном взаимодействии. В статье уточнен объем содержания СКК и ее компоненты, а также рассмотрены приемы самостоятельной работы, которые способствуют усвоению необходимых страноведческих и лингвокультурных знаний и отвечают принципам культурной рефлексии.
Abstract. The article considers socio-cultural competence as one of the main components of foreign language communicative competence and defines its content and structure. Socio-cultural competence is a complex phenomenon including knowledge of peculiarities of a foreign country, its culture, traditions and realia, the ability to consider these peculiarities, alongside the peculiarities of your own culture, in the process of cross-cultural interaction. The article also shows the necessity of improving students' socio-cultural competence and considers some effective methods and technologies aimed at achieving this goal.

Максимчик Оксана Александровна, кандидат филологических наук, доцент кафедры английской филологии и межкультурной коммуникации.
Адрес: Самарский государственный социально-педагогический университет, 443099, Россия, г. Самара, ул. М. Горького, 65/67.
E-mail: maxana75@mail.ru

Maximtchik Oxana Alexandrovna, candidate of philological sciences, associate professor of Department of English philology and cross-cultural communication.
Address: Samara State University of Social Sciences and Education, 443099, Russia, Samara, Gorki Street, 65/67.
E-mail: maxana75@mail.ru

 

ФОРМИРОВАНИЕ УЧЕБНЫХ РЕЗУЛЬТАТОВ ПО АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ В КОНТЕКСТЕ РЕАЛИЗАЦИИ ФГОС
LEARNING SYSTEM IN ENGLISH IN THE CONTEXT OF THE FEDERAL STATE EDUCATIONAL STANDARD

Ключевые слова: универсальные учебные действия; учебные умения; образовательные результаты; реализация ФГОС; уроки иностранного языка.
Keywords: universal learning activities; learning skills; educational results; implementation of the Federal State Educational Standard; lessons of foreign languages; designing learning tasks system of federal state educational standard.

Аннотация. Статья посвящена возможностям формирования универсальных учебных действий у учащихся основной школы на уроках иностранного языка. В статье предлагается система оценки УУД с использованием объективно наблюдаемых индикаторов, критериев и шкалы перевода набранных баллов в оценочные суждения учителя. В статье анализируются некоторые результаты последних исследований, проведенных на примерах заданий из УМК «Звездный английский – 10», способствующих развитию учебных умений школьников.
Abstract. The article is devoted to the possibilities of formation of universal educational activities of students of secondary schools at the foreign language lessons. The paper proposes a system for assessing the universal educational activities using objectively observable indicators, criteria and scale transfer of points in value judgments of the teacher. The article analyzes some of the results of recent studies on examples of learning activities in the English coursebook "Star English 10" contributing to the development of educational abilities of pupils.

Марусева Елена Геннадьевна, кандидат педагогических наук.
Адрес: Самарский государственный социально-педагогический университет, 443099, Россия, г. Самара, ул. М. Горького, 65/67.
E-mail: alena.marusewa@yandex.ru

Marusewa Elena Gennadievna, doctor of pedagogical sciences.
Address: Samara State University of Social Sciences and Education, 443099, Russia, Samara, Gorki Street, 65/67.
E-mail: alena.marusewa@yandex.ru

 

ИСПОЛЬЗОВАНИЕ ИГРОВЫХ ТЕХНОЛОГИЙ НА УРОКАХ РАЗВИТИЯ РЕЧИ
THE USING OF GAMING TECHNOLOGIES ON THE LESSONS OF DEVELOPMENT SPEECH

Ключевые слова: игровые технологии; развитие речи; русский язык; интерес; мотивация; игра.
Keywords: game technology; speech development; Russian language; interest; motivation; games.

Аннотация. В статье рассматриваются игровые технологии как эффективное средство развития речи учащихся, повышения их мотивации и интереса к русскому языку.
Abstract. In this article game technologies are considered as an effective means for the development of speech, increasing motivation and interest in the Russian language.

Матвеева Мария Дмитриевна, магистрант.
Адрес: Московский педагогический государственный университет, 119991, ЦФО, Москва, улица Малая Пироговская, дом 1, строение 1.
E-mail: maryrozan@rambler.ru

Matveeva Maria Dmitrievna, graduate student.
Address: Moscow State Pedagogical University, 119991, Russia, CFD, Moscow, Malaya Pirogovskaya Street, 1, Building 1.
E-mail: maryrozan@rambler.ru

 

ФОРМИРОВАНИЕ УМЕНИЯ ВЫЯВЛЯТЬ ПРИЧИННО-СЛЕДСТВЕННЫЕ СВЯЗИ НА УРОКАХ ИСТОРИИ
BUILDING SKILLS TO IDENTIFY CAUSAL RELATIONSHIPS IN HISTORY LESSONS

Ключевые слова: причина и следствие; причинно-следственные связи; уроки истории.
Keywords: cause and effect; the lessons of history.

Аннотация. Историческое мышление строится на умении устанавливать причины и следствия событий, выявлять закономерности, находить связь между историческими фактами. Без этих навыков понимание истории как науки, как системы взаимосвязанных, неслучайных явлений невозможно.  В статье рассматриваются некоторые приемы направленные на формирование умений строить причинно-следственные цепочки.
Abstract.
Historical thinking is based on the ability to establish cause and effect of events, identify patterns and find connections between the historical facts. Without these skills, the understanding of history as a science, as a system of interrelated, non-random phenomena is impossible. The article discusses some of the techniques aimed at the formation of skills to build a causal chain.

Миролюбова Ксения Евгеньевна, учитель истории.
Адрес: МБУ «Школа № 32», 445027, Россия, г. Тольятти, б-р Буденного 12.
E-mail: strangersolo@mail.ru

Mirolyubova Ksenia Evgen’evna, teacher of history.
Address: School № 32, 445027, Russia, Togliatti, Budennogo avenue, 12.
E-mail: strangersolo@mail.ru

 

СПЕЦИФИКА ПРЕПОДАВАНИЯ ФРАНЦУЗСКОГО ЯЗЫКА В РАЗНОУРОВНЕВОЙ ГРУППЕ СТУДЕНТОВ ЯЗЫКОВОГО ФАКУЛЬТЕТА
SPECIFICITY OF TEACHING FRENCH IN THE MULTI-LEVEL CLASSROOM AT THE LINGUISTICS FACULTY

Ключевые слова: разноуровневое обучение; разноуровневая группа; дифференцированный подход; обучение иностранному языку; уровень владения французским языком; самостоятельная работа.
Keywords: multi-level teaching; multi-level classroom; differentiated approach; foreign language teaching; French level; independent learning.

Аннотация. В данной статье рассматриваются некоторые особенности преподавания иностранного языка в разноуровневой группе языкового факультета. Автор статьи описывает способы применения дифференцированного подхода в обучении французскому языку студентов  разноуровневой  группы.
Abstract. This article discusses some features of  foreign language teaching in the multi-level classroom  at the linguistics faculty.  The author describes how to apply the differentiated approach in French teaching in multi-level classroom.

Набок Юлия Валериевна, кандидат философских наук, доцент.
Адрес: Самарский государственный социально-педагогический университет, 443099, Россия, г. Самара, ул. М. Горького, 65/67.
E-mail: nabok@pgsga.ru

Nabok Youlia Valerievna, Candidate of Philosophical Sciences, Associate Professor.
Address: Samara State University of Social Sciences and Education, 443099, Samara, M. Gorky street, 65/67.
E-mail: nabok@pgsga.ru

 

ЛЕКСИКО-СЕМАНТИЧЕСКИЕ ОШИБКИ В РЕЧИ ИНОСТРАННЫХ ВОЕННОСЛУЖАЩИХ И РАБОТА ПО ИХ ПРЕДУПРЕЖДЕНИЮ
LEXICAL AND SEMANTIC ERRORS IN THE SPEECH OF FOREIGN MILITARY PERSONNEL AND WORK FOR THEIR PREVENTION

Ключевые слова: обучение русскому языку как неродному; иностранные военнослужащие; лексико-семантические ошибки; лексико-семантические группы; специальные упражнения и задания; формирование лексических навыков.
Keywords: teaching Russian as a non-native language; foreign military personnel; lexical and semantic errors; lexical-semantic groups; special exercises and tasks; formation of lexical skills.

Аннотация. В статье рассматривается вопрос об обучении иностранных военнослужащих русскому языку на основе учета частотных лексико-семантических ошибок. Представлены некоторые лексико-семантические группы поля «Авиационное вооружение», обоснована необходимость системы специальных заданий и упражнений, направленных как на предупреждение ошибок в речи иностранных военнослужащих, так и на формирование устойчивых лексических знаний и навыков.
Abstract. The article deals with the issue of training of foreign military personnel in the Russian language on the basis of frequency-related lexical-semantic errors. Some lexical -semantic groups of the field "Aviation armament" are presented, the necessity of a system of special tasks and exercises aimed at both preventing errors in the speech of foreign servicemen and at the formation of stable lexical knowledge and skills is substantiated.

Осипчук Анастасия Евгеньевна, преподаватель кафедры русского языка.
Адрес: Филиал военного учебно-научного центра военно-воздушных сил «Военно-воздушная академия имени профессора Н.Е. Жуковского и Ю.А. Гагарина» в г. Сызрани, 446007, Самарская область, г. Сызрань-7, ул. Маршала Жукова, д. 1.
E-mail: wolken6184@mai.ru

Osipchuk Anastasiya Evgenievna, lecturer of the Russian language Department.
Address: Syzran Branch of Military Educational-Research Centre of Air Force «Air Force Academy named after professor N.E. Zhukovsky and Y.A. Gagarin», 446007, Samara region, Syzran-7, Marshal Zhukov str., 1.
E-mail: wolken6184@mai.ru

 

ЛИТЕРАТУРНЫЙ ДИАЛОГ ВРАЧА И ПАЦИЕНТА КАК СПОСОБ САМОСОЗНАНИЯ ИНОСТРАННОГО
СТУДЕНТА-МЕДИКА (НА МАТЕРИАЛЕ РОМАНА Б.Л. ПАСТЕРНАКА «ДОКТОР ЖИВАГО»)
LITERARY DIALOGUE OF THE DOCTOR AND PATIENT AS A METHOD OF SELF-MODIFY OF A FOREIGN
STUDENT-MEDICIAN (ON THE MATERIAL OF THE NOVEL BY B.L. PASTERNAK "DOCTOR ZHIVAGO ")

Ключевые слова: литературный диалог; самоидентификация иностранного студента-медика; Пастернак; «Доктор Живаго».
Keywords: literary dialogue; self-awareness; Pasternak; Doctor Zhivago.

Аннотация. В статье обосновывается вывод о том, что литературный диалог врача и пациента является одним из способов, способствующих самоидентификации иностранного студента медицинского вуза. На материале романа Пастернака «Доктор Живаго» анализируется врачующее слово двух докторов.
Abstract. The conclusion that a literary dialogue between a doctor and a patient is one of the ways that facilitate the self-identification of a foreign student at a medical school is substantiated in the article. On the material of Pasternak's novel “Doctor Zhivago”, the healing word of the two doctors is analyzed.

Павлова Наталия Ивановна, кандидат филологических наук, доцент.
Адрес: Саратовский государственный медицинский университет имени В.И. Разумовского Минздрава России, 410012, Россия, ул. Большая Казачья, 112.
E-mail: pim60@mail.ru

Pavlova Natalia Ivanovna, Candidate of Philological Sciences, Associate Professor.
Address: Saratov State Medical University named after V.I. Razumovsky of Ministry of Health of Russia, 410012, Russia, Saratov, Bolshaya Kazachya Street, 112.
E-mail: pim60@mail.ru

 

ЭЛЕКТРОННЫЙ УЧЕБНИК НА УРОКЕ РКИ: РОЛЬ ПРЕПОДАВАТЕЛЯ
ELECTRONIC TEXTBOOK ON LESSON RUSSIAN AS A FOREIGN LANGUAGE: THE ROLE OF THE TEACHER

Ключевые слова: обучение РКИ; электронный учебник; коммуникативная, социальная, культурная компетенции; преподаватель РКИ.
Keywords: learning process of Russian as a foreign language; electronic textbook; communicative, social, cultural competences; Russian as a foreign language teacher.

Аннотация. В статье рассматриваются возможности  использования электронного учебника на уроках РКИ и роль преподавателя в современном образовательном процессе. Автор уделяет внимание преимуществам электронного учебника, подчеркивает необходимость личностного подхода в процессе обучения. Важным условием успешного изучения языка автор считает формирование коммуникативной, социальной и культурной компетенции. В этом процессе он отводит ведущую роль преподавателю РКИ.
Abstract. The article discusses the possibility of using the electronic textbook in the lessons of Russian as a foreign language and the role of the teacher in modern educational process. The author pays attention to the advantages of an e-textbook, emphasizes the need for personal approach in the learning process. An important condition for successful language learning, the author considers the development of communicative, social and cultural competence. In this process he assigns a leading role to the Russian as a foreign language teacher.

Паневина Ирина Анатольевна, кандидат филологических наук.
Адрес: Военная академия войсковой противовоздушной обороны Вооруженных Сил Российской Федерации имени Маршала Советского Союза А.М. Василевского, 214027, Россия, г. Смоленск, ул. Котовского, д. 2.
E-mail: ira_twin@mail.ru

Panevina Irina Anatol’evna, Candidate of Philology.
Address: Military Academy of the  Military Defense of the Armed Forces of the Russian Federation named after Marshal of Soviet Union A.M. Vasilevsky, 214027, Russia, Smolensk, Kotovsky Street, 2.
E-mail: ira_twin@mail.ru

 

УСЛОВИЯ ОСУЩЕСТВЛЕНИЯ ЭФФЕКТИВНОГО ОБУЧЕНИЯ ИНОСТРАННОМУ ЯЗЫКУ В ШКОЛЕ
THE CONDITIONS OF EFFECTIVE FOREIGN LANGUAGE TEACHING AT SCHOOL

Ключевые слова: английский язык; эффективное обучение; универсальные учебные действия; мотивация.
Keywords: English; effective teaching; universal educational actions; motivation.

Аннотация. В статье выделяется несколько причин неуспеха учащихся в школе, которые вызывают трудности и на уроках иностранного (английского)  языка. Для их преодоления учителю необходимо выполнить  ряд условий. Особое внимание уделяется успешному старту при изучении иностранного (английского)  языка.
Abstract. The article highlighted several reasons for the failure of students at school that cause difficulties at foreign language (English) lessons. The teacher has to fulfill a number of conditions to overcome them. Special attention is paid to a successful start.

Пащенко Мария Викторовна, кандидат филологических наук, учитель иностранного языка.
Адрес: МБУ «Школа № 82», 445030, Россия, г. Тольятти, Цветной бульвар, 13.
E-mail: mary.pashenko@yandex.ru

Pashchenko Maria Viktorovna, candidate of philological Sciences, foreign language teacher.
Address: School № 82, 445030 Russia, Togliatti, Tsvetnoy avenue, 13.
E-mail: mary.pashenko@yandex.ru

 

ШКОЛЬНОЕ ЛИТЕРАТУРНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ КАК ОСНОВА ФОРМИРОВАНИЯ ДУХОВНО-НРАВСТВЕННОГО ОБЛИКА ОБУЧАЮЩИХСЯ
SCHOOL LITERARY EDUCATION AS THE BASIS OF THE FORMATION OF THE SPIRITUAL AND MORAL IMAGE OF STUDENTS

Ключевые слова: школьное литературное образование; российская идентичность; духовность; нравственность; аксиологический подход; ценность; оценочные отношения; художественная ценность; анализ художественного текста.
Keywords: school literary education; Russian identity; spirituality; morals; axiological approach; value; evaluation attitudes; artistic value; analysis of an artistic text.

Аннотация. В статье рассматривается, как школьное литературное образование может стать основой формирования духовно-нравственного облика обучающихся. Утверждается и аргументируется, что из средств непосредственного воздействия на формирование у школьников духовно-нравственных и эстетических приоритетов одним из наиболее действенных остается слово художественной литературы, которое само предстает как несомненная ценность. Литературное произведение рассматривается как эстетический объект, эстетическая ценность, своеобразный художественный мир, что обуславливает необходимость аксиологического (ценностного) подхода к произведению и его целостного анализа. В контексте констант русской культуры выявляется значение таких ключевых понятий, как ценность, оценка, оценочные отношения, художественная ценность. Обосновывается предложенная модель школьного анализа художественного текста при доминантном аксиологическом подходе, включающая в себя определение личностного смысла художественных образов и осуществляемая в единстве с читательской интерпретацией при направленности на формирование духовно-нравственных ценностей.
Abstract. The article examines how school literary education can become the basis for the formation of the spiritual and moral image of students. It is stated and argued that out of ways to directly influence the formation of schoolchildren's spiritual and moral and aesthetic priorities, fine literature, which itself is an undoubted value, remains one of the most effective ways. Literary work is viewed as an aesthetic object, aesthetic value, a peculiar artistic world, which necessitates an axiological (value) approach to a piece of work and its holistic analysis. In the context of the constants in Russian culture, we determine the significance of such key concepts as value, evaluation, evaluation attitudes, artistic value. We rationalize the proposed model of the school analysis of an artistic text under the dominant axiological approach, the model including the definition of the personal meaning of imagery and working together with the reader's interpretation with the focus on the formation of spiritual and moral values.

Тараносова Галина Николаевна, доктор педагогических наук, профессор.
Адрес: Тольяттинский государственный университет, 445020, Россия, г. о. Тольятти, ул. Белорусская, 14.
E-mail: taranosova@mail.ru

Taranosova Galina Nikolaevna, Doctor of Pedagogical Sciences, Professor.
Address: Togliatti State University, 445020, Russia, Togliatti, Belorusskaya Street, 14.
E-mail: taranosova@mail.ru

Решетникова Евгения Александровна, учитель высшей категории.
Адрес: ГБОУ Лицей села Хрящевка, 445146, Самарская обл., Ставропольский район, с. Хрящевка, ул. Полевая.
E-mail: gaconia@yandex.ru

Reshetnikova Eugenia Aleksandrovna, teacher of the highest category.
Address: GBOU Lyceum of Khryashchovka village, 445146, Samara reg., Stavroplsky region, vil. Khryashchovka, Polevaya Street.
E-mail: gaconia@yandex.ru

 

"МИКРОКОСМ" ОСМЫСЛЕННОГО СЛОВА НА УРОКЕ ЛИТЕРАТУРЫ
"MICROCOSM" OF MEANINGFUL WORDS IN THE LITERATURE LESSON

Ключевые слова: обучение русской литературе в школе; мышление и речь; Л.С. Выготский; образовательные стандарты; анализ художественного текста; осмысленное чтение; лингвистическая задача.
Keywords: learning Russian literature at school; thinking and speech; L.S. Vygotsky; educational standards; analysis of a literary text; meaningful reading; the linguistic task.

Аннотация. Статья посвящена проблеме  развития речи учащихся при изучении русской литературы. Цель - помочь учителю сориентироваться в природе сложных мыслительных процессов школьника, опираясь на важные методологические положения методики преподавания литературы и психологии (Л.С.Выготского).
Abstract. The article is devoted to the problem of development of speech of pupils in the study of Russian literature. The goal is to help the teacher navigate the complicated nature of the thought processes of the student, based on an important methodological statements of the methodology of teaching literature and psychology (L.S. Vygotsky).

Сомова Людмила Александровна, доктор педагогических наук, профессор.
Адрес: Тольяттинский государственный университет, 445020, Россия, г. Тольятти, ул. Белорусская, 14.
E-mail: makso@yandex.ru

Somova Ludmila Aleksandrovna, doctor of pedagogical Sciences, Professor.
Address: Togliatti state University, 445020, Russia, Tolyatti, Belorusskaya str, 14.
E-mail: makso@yandex.ru

 

ФОРМИРОВАНИЕ ДУХОВНО-НРАВСТВЕННЫХ ЦЕННОСТЕЙ ЧИТАТЕЛЯ В ПРОЦЕССЕ ИЗУЧЕНИЯ СОВРЕМЕННОЙ РУССКОЙ ЛИТЕРАТУРЫ
THE FORMATION OF SPIRITUAL AND MORAL VALUES OF THE READER IN THE STUDY OF MODERN RUSSIAN LITERATURE

Ключевые слова: идентичность; духовность; нравственность; ценность; филологическое образование; интерпретация художественного текста; современная русская литература; профессиональная компетентность; лингво-литературоведческая компетентность; текстовая компетенция.
Keywords: identity; spirituality; morality; value; philological education; interpretation of the literary text; modern Russian literature; professional competence; linguistic and literary competence; text competence.

Аннотация. В статье рассматривается процесс формирования духовно-нравственных ценностей читателя при изучении современной русской литературы студентами-филологами выпускного курса. Выбранный для исследования ракурс обусловил в качестве приоритетного избрать аксиологический подход при доминантном внимании к таким понятиям, как идентичность, духовность и нравственность, а также к таким концептам русской культуры, как совесть и стыд. Адресность анализа художественного текста – вузовская аудитория предопределила необходимость конкретизации особенностей компететностного подхода в работе над современными художественными текстами при актуализации их духовно-нравственных доминант, что проиллюстрировано на конкретных примерах.
Abstract. The article deals with the formation process of spiritual and moral values in the reader studying modern Russian literature. Philology students in their graduation year were researched. The foreshortening chosen for the research has determined the choice of the axiological approach as a priority, with the focus on such concepts as identity, spirituality and morality, and also such concepts of the Russian culture as conscience and shame. Targeting of the literary text analysis – the university students’ audience has predetermined the need for the specification of a competence approach features for the work on modern literary texts to actualize their spiritual and moral dominants, that is illustrated by particular examples.

Тараносова Галина Николаевна, доктор педагогических наук, профессор.
Адрес: Тольяттинский государственный университет, 445020, Россия, г. Тольятти, ул. Белорусская, 14.
E-mail: taranosova@mail.ru

Taranosova Galina Nikolaevna, Doctor of Pedagogical sciences, Professor.
Address: Togliatti State University, 445020, Russia, Togliatti, Belorusskaya Street, 14.
E-mail:  taranosova@mail.ru

Лелявская Марина Германовна, кандидат филологических наук, доцент/
Адрес: Тольяттинский государственный университет, 445020, Россия, г. Тольятти, ул. Белорусская, 14.
E-mail: Leljavskaja.marina@ rambler.ru

Leliavskaia Marina Germanovna, Candidate of Philological sciences, associate Professor.
Address: Togliatti State University, 445020, Russia, Togliatti, Belorusskaya Street, 14.
E-mail: Leljavskaja.marina@ rambler.ru

 

ПОЗНАВАТЕЛЬНО-ДЕЯТЕЛЬНОСТНАЯ МАТРИЦА КАК МЕТАОСНОВАНИЕ СТРАТЕГИИ РАЗВИТИЯ ЦИФРОВОГО ОБРАЗОВАНИЯ
COGNITIVE-ACTIVITY MATRIX AS METABASIS DEVELOPMENT STRATEGY OF DIGITAL EDUCATION

Ключевые слова: полипарадигмальность; метаоснование; познавательно-деятельностная матрица; формализация учебного материала; измеримость учебных элементов; цифровое образовательное пространство.
Keywords: polyparadigm; Metabasis; cognitive-activity matrix; the formalization of educational material; measurable educational elements; digital educational space.

Аннотация. Отмечено, что существенным свойством современной полипарадигмальности современного образования является поиск метаоснований для построения единого образовательного пространства с общей стратегией развития. Показана, реализуемая с помощью учебных пособий, формализация освоения учебной дисциплины с помощью пошагового исполнения логических схем ориентировочной основы действий на основании познавательно-деятельностной матрицы. Её использование открывает один из возможных путей к цифровому образовательному пространству.
Abstract. Noted that an important feature of modern multi-paradigm character of modern education is to find Metabasis to build a unified educational space with the overall strategy of development. Shown implemented with manuals, discipline formalisation development is shown implemented with manuals, with the help of step-by-step execution logic indicative action framework based on the cognitive-activity matrix. Its use opens one of the possible ways for the digital educational space.

Тимощук Нина Александровна, кандидат филологических наук, доцент.
Адрес: Самарский государственный технический университет, 443100, Россия, г. Самара, ул. Молодогвардейская, 244.
E-mail: 7.60n@mail.ru

Tymoschuk Nina Aleksandrovna, candidate of philological Sciences, associate Professor.
Address: Samara State Technical University, 244, Molodogvardeiskaya st., Samara, 443100.
E-mail: 7.60n@mail.ru

 

ИСПОЛЬЗОВАНИЕ СОВРЕМЕННОГО ХУДОЖЕСТВЕННОГО ТЕКСТА НА ЗАНЯТИЯХ ПО РУССКОМУ ЯЗЫКУ КАК  ИНОСТРАННОМУ
THE USE OF MODERN LITERARY TEXT IN THE CLASSROOM FOR RUSSIAN AS A FOREIGN LANGUAGE

Ключевые слова: современный художественный текст; предтекстовые задания; притекстовые задания; послетекстовые задания.
Keywords: modern literature; predective of the task; protectove of the task; posletekstovye job.

Аннотация. В данной статье рассматриваются способы использования современного художественного текста на занятиях по русскому языку как иностранному, приводится ряд лексико-грамматических  упражнений и заданий, направленных на интерпретацию текста и подтекста.
Abstract. This article discusses how the use of modern literary text in the classroom for Russian as a foreign language, provides some lexical and grammatical exercises and tasks aimed at the interpretation of text and subtext.

Титова Жанна Николаевна, кандидат филологических наук, старший преподаватель.
Адрес: Ивановская государственная медицинская академия, 153012, Россия, г. Иваново, Шереметевский проспект, 8.
E-mail: zhulya1981@mail.ru

Titova Zhanna Nikolaevna, candidate of philological Sciences, senior lecturer.
Address: Ivanovo state medical Academy, 153012, Russia, Ivanovo, Sheremetevskiy Avenue, 8.
E-mail: zhulya1981@mail.ru

 

ВОСПИТАНИЕ ДУХОВНЫХ ЦЕННОСТЕЙ СРЕДСТВАМИ ИНОСТРАННОГО ЯЗЫКА
EDUCATION OF SPIRITUAL VALUES BY MEANS OF FOREIGN LANGUAGE

Ключевые слова: духовные ценности; картина мира; интегрированное высказывание; теологические представления; когниция; концепция открытого произведения; концептуальные метафоры; интеллектуальный и мировоззренческий потенциал.
Keywords: spiritual values; picture of the world; integrated statement; theological views; cognition; the concept of the open literary work; conceptual metaphors; intellectual and spiritual potential.

Аннотация. Предлагаемая статья посвящена вопросам наполнения духовными ценностями занятия по иностранному языку. Духовность включает креативную, позитивную, практическую виды активности с последующей актуализацией в профессиональной деятельности. Студенческий возраст является релевантным для духовного роста. Образовательная функция религиоведческой компоненты заключается в формировании целостной системы лингвистических и религиоведческих знаний. Иностранный язык помогает духовному познанию в вопросах преодоления теологической некорректности и когнитивного диссонанса. Интеллектуальный и мировоззренческий потенциал, формируемый при работе с концептуальными метафорами, теорией открытого произведения и другими методами преподавания иностранного языка, обогащается духовным содержанием.
Abstract. The proposed article is devoted to integration of the spiritual values into lessons of foreign language. Spirituality involves creative, positive, practical activities with further actualization in the professional activity. Student's age is relevant for spiritual growth. Educational function of religious components is the formation of an integrated system of linguistic and theological knowledge. Foreign language serves as a means of extending spiritual knowledge and explication of spiritual senses in overcoming theological incorrectness and cognitive dissonance. Intellectual and ideological potential, which is formed by working with conceptual metaphors, theory of open literary work and other methods of foreign language teaching, is therefore enriched by spiritual content.

Фадеева Лариса Юрьевна, кандидат филологических наук, доцент.
Адрес: Поволжский православный институт имени Святителя Алексия, митрополита Московского, 445028, Самарская область, г. Тольятти, ул. Революционная, д. 74.
E-mail: Lara.fadeewa2012@yandex.ru

Fadeeva Larisa Yurievna, candidate of philology, associate professor.
Address: St. Alexius Orthodox Institute of Volga region, 445028, Samara region, Togliatti, Revolutsionnaya st., 74.
E-mail: Lara.fadeewa2012@yandex.ru

 

ИННОВАЦИОННОЕ ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ ЯЗЫКА И НАРОДНЫХ ТРАДИЦИЙ НА УРОКАХ ЛИТЕРАТУРЫ
INNOVATIVE INTERACTION OF LANGUAGE AND NATIONAL TRADITIONS ON THE LITERATURE LESSONS

Ключевые слова: изучение фольклора; уроки литературы; инновационные методы в педагогике.
Keywords: folklore studies; literature lessons; innovative methods in pedagogics.

Аннотация. В статье рассматривается взаимодействие языка и народных традиций в процессе изучения литературы в школе посредством знакомства учащихся с региональным фольклорным материалом.
Abstract. The article deals with the interaction of language and folk traditions in the process of studying literature at school through students ' acquaintance with regional folk material.

Филатова Елена Владимировна, учитель начальных классов.
Адрес: Православная классическая гимназия, 445028, Россия, г. Тольятти, ул. Революционная, 74.
E-mail: radyisj@yandex.ru

Filatova Elena Vladimirovna, primary school teacher.
Address: Orthodox Classical Gymnasium, 445028, Russia, Togliatti, Revolutsyonnaya St., 74.
E-mail: radyisj@yandex.ru

 

 

Image: 
Выпуск: